UNIRI istaknuo vrijedan studentski doprinos za promidžbu sveučilišnim vrijednostima otvorenosti, uključivosti i poštivanja različitosti

03.12.2025.
Podijeli vijest na
Facebook
Twitter

Kao i svakog prosinca, Sveučilište u Rijeci obilježava prigodne datume – Međunarodni dan osoba s invaliditetom i Međunarodni dan ljudskih prava. Cilj Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, koji se obilježava 3. prosinca, je promicanje razumijevanja prema osobama s invaliditetom, podrška za njihovo dostojanstvo, ljudska prava i dobrobit te osvješćivanje zajednice o prednostima integracije osoba s invaliditetom u sve aspekte društva, osiguravajući im jednak pristup obrazovanju, zdravstvenoj skrbi, radnom mjestu i drugim resursima.

Međunarodni dan ljudskih prava obilježava se 10. prosinca svake godine, kao obljetnica potpisivanja Opće deklaracije Ujedinjenih naroda o ljudskim pravima daleke 1948. godine. Ta deklaracija najprevođeniji je dokument na svijetu i prvi pravni dokument koji definira slobode i prava ljudi kao vrijednosti koje treba štititi kako bi svakoj osobi bilo omogućeno da svoj život živi slobodno, ravnopravno i s dostojanstvom, bez obzira na rasu, spol, dob, vjeru, invaliditet ili bilo koji drugi status.

Uključivanje osoba s invaliditetom ključni je uvjet za poštivanje ljudskih prava, održivi razvoj te mir i sigurnost. Predanost ostvarivanju prava osoba s invaliditetom nije samo pitanje pravde, već i ulaganje u zajedničku budućnost.

Na početku manifestacije gostima su se obratili predstavnici organizatora sljedećim redoslijedom:

  • prof. dr. sc. Senka Maćešić, vršiteljica dužnosti prorektorice za znanost, umjetnost i digitalizaciju Sveučilišta u Rijeci
  • Daria Glavan Šćulac, dipl. iur., Povjerenica za različitost Sveučilišta u Rijeci
  • prof. dr. sc. Tamara Martinac Dorčić, koordinatorica Savjetovališta za akademsku prilagodbu Sveučilišnog savjetovališnog centra Sveučilišta u Rijeci
  • Sandra Nuždić, voditeljica Savjetovališta za akademsku prilagodbu Sveučilišnog savjetovališnog centra Sveučilišta u Rijeci

Nakon pozdravnih govora, uslijedio je službeni program:

  • Dodjele studentskih nagrada

I ovoga prosinca dodijelili smo dvije studentske nagrade – za akademski uspjeh te doprinos sveučilišnim vrijednostima otvorenosti, uključivosti i poštivanja različitosti. Već sam broj prijava – čak njih dvanaest – svjedoči o iznimnom bogatstvu i raznolikosti aktivnosti kojima se naši studenti i studentice bave, ali i o dubokom osjećaju odgovornosti prema zajednici u kojoj studiraju i djeluju.

 U kategoriji 1 – ,,Akademski uspjeh’’, nagrađena studentica je:

  • Lorena Lulić, studentica sveučilišnog diplomskog studija Fizika na Fakultetu za fiziku u Rijeci, smjer astrofizika i fizika elementarnih čestica, istaknula se svojim akademskim uspjesima i dodatnim angažmanima u struci i šire. Naime kolegica Lulić, aktivno volonterski sudjeluje u popularizaciji znanosti, kako sama kaže „s ciljem približavanja fizike i znanstvenog načina razmišljanja široj zajednici“. Tako je, sudjelovala u projektu BLUE-CONNECT financiranog sredstvima Europske unije u okviru poziva OBZOR, u organizaciji Europske noći istraživača u 2022. i 2023. godini kao članica znanstvene postaje Fakulteta za fiziku pod nazivom „Blijedoplava točka“. Iz preporuke koje je poslala voditeljica projekta možemo istaknuti kako je „bila posvećena te je svojim sadržajem doprinijela podizanju svijesti o važnosti znanstvenih istraživanja za društvo“. Osim toga, kolegica Lulić je u prošloj akademskoj godini sudjelovala na međunarodnim skupovima, upravljala teleskopima u Zvjezdarnici u Španjolskoj, članica je Međunarodne kolaboracije MAGIC (Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov) te je, u koautorstvu s njima pripremala znanstveni rad „Very-high-energy gamma-ray detection and long-term multi-wavelenght view of the flaring blazar B2 1811+31“ koji je prihvaćen za objavljivanje u međunarodnom časopisu Astronomy & Astrophysics u ožujku 2025. godine.

U kategoriji 2 – za “poseban doprinos izjednačavanju mogućnosti za sve studente Sveučilišta u Rijeci, odnosno doprinos sveučilišnim vrijednostima otvorenosti, uključivosti i poštovanja različitosti”, nagrade koja se ove godine dodjeljuje po treći put, nagrađen je  student:

  • Ivan Pelčić, student diplomskog sveučilišnog studija Građevinarstvo na Građevinskom fakultetu u Rijeci, modul Urbano inženjerstvo. Osim što se u okviru svog studija pri izradi završnog rada „Analiza uvjeta odvijanja pješačkog prometa iz aspekta slijepih i slabovidnih osoba“ pod mentorstvom prof. dr. sc. Aleksandre Deluka-Tibljaš, predstojnice katedre za prometnice Građevinskog fakulteta u Rijeci, usmjerio na isticanje važnosti uključivog oblikovanja javnog prostora, pokrenuo dijalog o važnosti inkluziviranja pješačke infrastrukture Kampusa, prakticirao solidarnost i razumijevanje za ranjive skupine našega društva, surađivao s Udrugom slijepih PGŽ-a, član je inkluzivnog kulturnog vijeća mladih Kultura svima te podržavatelj inkluzivnih programa i projekata u kulturi. Svojim doprinosom obogatio je aktivnosti svih suradnika/ca iz programa Film svima, Kultura svima, Udruge gluhih i nagluhih i slijepih i slabovidnih PGŽ te zaista neizmjerno doprinio zajednici u kojoj živi da bude inkluzivnija što kroz stručni rad, što kroz aktivizam.

Nakon službene dodjele nagrada, sudionice i sudionici imali su prilike čuti više o UNIRI brine projektu i aktivnosti vršnjačke potpore za studente/ice s invaliditetom na našem Sveučilištu.

Projekt „UNIRI brine – Stručna i vršnjačka potpora osiguravanju dobrobiti studenata/ica na Sveučilištu u Rijeci“ primjer je inicijative koja je od ideje, nastale u jesen 2023., prerasla u snažan i održiv program podrške studentima/icama. U samo godinu dana projekt je aktivirao studente i studentice – za studente i studentice. Kroz više od 130 projektnih aktivnosti Startaj osnaženo, Nauči kako učiti, Budi aktivan/na i Pripremi se za tržište rada sudjelovalo je oko 70 edukatora i edukatorica s različitih sastavnica Sveučilišta. Svojim predanim radom, znanjem i osobnim angažmanom pružili su vršnjacima podršku upravo u razdobljima koja su najizazovnija – na početku i na završetku studija. Projektne aktivnosti, točnije radionice i tribine, pohađalo je više od 1200 studenata i studentica, a njihove evaluacije potvrđuju visoku razinu zadovoljstva i prepoznatu vrijednost stečenih znanja. Poseban naglasak stavljen je na osobni rast i razvoj, osjećaj podrške i zajedništva, razmjenu iskustava, motivaciju te ohrabrenje koje su dobili kroz sudjelovanje.

U panelu “Studenti za studente” svoje iskustvo podijelili su studentice i studenti koji pružaju vršnjačku potporu/podršku u dva područja: (1) kao studenti/ce asistenti/ce osobama s invaliditetom, gdje im pomažu u svakodnevnim i/ili akademskim obavezama i (2) kao studenti/ce edukatori/ce u projektu “UNIRI brine”, u kojem održavaju radionice za svoje vršnjake/inje. Na panelu su sudjelovali Sarah Klešin (studentica likovne pedagogije s Akademije primijenjenih umjetnosti), Fran Križan (student strojarstva s Tehničkog fakulteta), Nino Šatrak (student fizioterapije s Fakulteta zdravstvenih studija), Miroslava Mrkalj i Antonia Zlatarić (studentice pedagogije Filozofskog fakulteta).

Studenti/ce s invaliditetom Sveučilišta u Rijeci mogu dobiti vršnjačku potporu angažiranjem studenta/ice-asistenta/ice koji pruža podršku u skladu s individualnim potrebama, s ciljem izjednačavanja mogućnosti i što samostalnijeg ispunjavanja studijskih obaveza. Potpora obuhvaća pomoć pri kretanju, narudžbi obroka u menzi, nabavi namirnica, pranju i sušenju rublja, izvršavanju nastavnih obaveza, rješavanju administrativnih procedura te druge aktivnosti dogovorene individualnim planom podrške. Od 2012., pruženo je čak 23 332 sati vršnjačke potpore, koje je financiralo Sveučilište u Rijeci kako bi osiguralo pravo na jednako studiranje svim svojim studenticama i studentima.

Ovakve inicijative, posebice one temeljene na vršnjačkoj potpori, važno je nastaviti njegovati i razvijati. Cilj je da svaka sastavnica Sveučilišta usvoji i prilagodi modele podrške studentima, čime se osigurava dugoročno jačanje dobrobiti studenata i stvaranje sveučilišne zajednice u kojoj se svaki student i studentica osjećaju podržano, uključeno i osnaženo. Projekt UNIRI brine pokazao je da studenti/ice mogu biti snažan resurs jedni drugima – izvor znanja, motivacije i inspiracije. To je smjer koji želimo nastaviti graditi i u budućnosti.

Skip to content