Promicanje individualiziranog pristupa u nastavi podrazumijeva skup prilagodbi, prije svega nastavnih metoda i tehnika, konkretnom studentu s invaliditetom bez kompromitiranja definiranih akademskih standarda. Pružanje razumne prilagodbe i kompenzacijskih mjera često se pogrešno povezuje sa snižavanjem akademskih standarda i kvalitete nastave. Obveza je nastavnika_ca omogućiti svim svojim studentima_cama stjecanje jednakih ishoda učenja na način da se studenti_ce s invaliditetom ne oslobađaju od izvođenja određenih aktivnosti, već da se pronađu kreativni načini kojima će studenti_ce usprkos svojim poteškoćama ispuniti zahtjeve pojedinih kolegija.
S ciljem provedbe razumne prilagodbe nastave/ispita prema individualnim potrebama studenata_ica u okviru rada Savjetovališta za akademsku prilagodbu izdaju se preporuke za individualizirano prilagođen način polaganja ispita i nastave tijekom studija. Prilagodba ispitne i nastavne tehnologije može se odnositi na korištenje posebnih pomagala, prilagođene materijale, produljeno vrijeme za polaganje ispita i slične oblike prilagodbe sukladno vrsti invaliditeta.
Ukoliko trebate savjet u vezi prilagodbe nastave/ispita nekom studentu s invaliditetom ili vam se obrati student s medicinskim nalazima i zamolbom za određene prilagodbe (zamjena pismenog ispita usmenim, produljeno vrijeme za pisanje ispita i sl.), obratite se Savjetovalištu za akademsku prilagodbu na prilagodbe@uniri.hr koji u suradnji sa stručnjacima različitih profila može (1) izdati preporuku za razumnu prilagodbu nastave/ispita sukladno invaliditetu studenta_ice i/ili (2) organizirati informativno predavanje ili radionicu za nastavnike_ce o načinima prilagodbe.
U nastavku su navedena dva primjera prilagodbe nastave i ispita s ciljem isticanja razlike u slučajevima vidljive i nevidljive vrste invaliditeta.
Primjer 1. Mišićna distrofija
Studenti_ce koji imaju mišićnu distrofiju kreću se uz pomoć invalidskih kolica, pa je u tom slučaju lakše prepoznavanje teškoće studenta_ice.
Što (možete) napraviti?
Ako primijetite da na nastavi ili kolegiju imate nekoga s mišićnom distrofijom, možete kontaktirati Savjetovalište za akademsku prilagodbu ili možete samu osobu potaknuti da se javi u Savjetovalište s ciljem utvrđivanja potrebnih prilagodbi. Savjetovalište izdaje preporuku za razumnu prilagodbu nastave/ispita za svaki pojedini kolegij prema individualnim potrebama navedenog studenta na zahtjev studenta i/ili vas, nastavnika. Preporuka se upućuje nastavniku_ici ili pročelniku_ici Odsjeka/Odjela i koordinatoru_ici za studente s invaliditetom na sastavnici. Pored preporuke Savjetovalište može studentu osigurati i neke druge oblike potpore i pomoći kao što su, primjerice, osiguravanje asistenta za pomoć u kretanju i obavljanju administrativnih procedura na studiju te u nastavi, posudba informatičke opreme i sl.
Što može biti korisno za studenta_icu?
Studenti_ce s invaliditetom u pravilu su tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja imali neke prilagodbe koje se ne nastavljaju automatski u visokoškolskom sustavu. Student_ica će korištenjem usluga Savjetovališta osigurati nastavak provedbe potrebnih prilagodbi koje će im omogućiti iskazivanje znanja i vještina u skladu s mogućnostima te definiranim ishodima učenja kolegija. Studentu_ici će biti lakše pristupiti ispitu kada su prilagodbe unaprijed dogovorene čime se izbjegavaju i potencijalno neugodne situacije da student sam traži prilagodbe od svakog pojedinog nastavnika_ce.
Što može biti korisno za nastavnika_cu?
Nastavnici će od Savjetovališta dobiti smjernice za prilagođavanje ispita i nastave u skladu s mogućnostima i potrebama navedenog studenta_ice, čime će se razriješiti moguće dileme nastavnika zadire li ispunjavanje studentovih_ičinih zahtjeva u nepoštivanje definiranih ishoda učenja. U Savjetovalištu možete dobiti informacije o utjecaju određenog zdravstvenog stanja i invaliditeta na proces studiranja, što vam može olakšati proces donošenja odluka vezanih uz tog studenta_icu.
Primjer 2. Kronična bolest
Kako prepoznati problem?
Student_ica s kroničnom bolesti može vam se javiti zbog različitih zahtjeva povezanih samo s pohađanjem nastave ili zbog problema koje ima s ispunjavanjem zahtjeva kolegija zbog/tijekom procesa liječenja. Neki studenti_ce mogu imati potrebu za ustajanjem ili mijenjanjem pozicije sjedenja tijekom predavanja, a neki uslijed pogoršanja zdravstvenog stanja ne mogu uopće prisustovati nastavi zbog obveznih liječničnih pregleda, hospitalizacije i sl. Osim simptoma koji se javljaju kao dio neke bolesti, tegobe kao što su pospanost, nesanica, umor, vrtoglavica, radzražljivost, smetnje koncentracije i pažnje, motoričke smetnje itd., mogu uzrokovati i lijekovi. Iz svega navedenog vidljivo je da kronična bolest itekako može utjecati na sposobnost funkcioniranja u akademskom okruženju.
Što (možete) napraviti?
Ako u studijskoj grupi imate osobu s kroničnom bolesti možete ga uputiti u Savjetovalište za akademsku prilagodbu, kako bi se utvrdila potrebna podrška i vrste razumne prilagodbe prema individualnim potrebama studenta.
Što može biti korisno za studenta_icu?
Najveći je broj studenata_ica s kroničnom bolesti do dolaska na studij imao određene prilagodbe tijekom dotadašnjeg školovanja, stoga im treba dati priliku da istaknu ranija iskustva i iskažu potrebe za prilagodbama. Smjernice koje izdaje Savjetovalište za studente s invaliditetom smanjuju neugodnosti koje student_ica može doživjeti zbog pojedinačnih molbi za ustupke ili zbog specifičnih ponašanja koja su posljedica zdravstvenog stanja (primjerice izlazak iz učionice za vrijeme predavanja zbog davanja inzulina ili konzumacije hrane i sl.).
Što može biti korisno za nastavnika_cu?
Uz preporuku Savjetovališta i informiranje o bolesti, možda ćete biti spremniji adekvatnije reagirati u slučaju pojave simptoma bolesti ili pogoršanja zdravstvenog stanja studenta za vrijeme nastave. Također, dobit ćete jasne smjernice prilagodbe nastave i ispita prema individualnim potrebama studenta_ice u skladu s ishodima učenja kolegija.
Korištena literatura
- Fajdetić, A., Farnell, T., Jokić-Begić, N., Miholić, D., Pribanić, Lj., Sekušak-Galešev, S. (2012). Opće smjernice. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu.
- Ćirić, J., Divjak, B., Doolan, K., Farnell, T. i Jedriško, D. (2013). Osiguravanje minimalnih standarda pristupačnosti visokog obrazovanja za studente s invaliditetom u Republici Hrvatskoj: prijedlog nacionalnog dokumenta. Dokument preuzet 20. srpnja na internetskoj stranici: http://www.unizg.hr/uredssi/images/datoteke/nacionalni_dokument.pdf
- Jokić-Begić, N., Jureša, V., Živčić-Bećirević, I., Čuržik, D., Drusany, D., Musil, V. (2015). Smjernice postupanja za studente sa psihičkim smetnjama i kroničnim bolestima u okviru akademskog okruženja. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu.
Više o prilagodbi potražite u publikacijama:
- Opće smjernice
- Smjernice postupanja za studente s psihičkim smetnjama i kroničnim bolestima
- Smjernice za unapređenje sustava potpore studentima s invaliditetom u visokom obrazovanju u Republici Hrvatskoj
- Informacije za nastavnike i stručno-administrativno osoblje Sveučilišta u Rijeci
Univerzalni dizajn u nastavi
Pojam univerzalnog dizajna sve je više prisutan u svim poljima ljudskog života, pa tako i u obrazovanju. Smatramo da je važno znati i razumjeti pozitivne učinke rada po principima univerzalnog dizajna kako bismo bili ukorak s vremenom i trendovima u akademskoj zajednici, stoga smo pripremili kratak prikaz principa univerzalnog dizajna u obrazovanju te načina na koji ih nastavnici mogu implementirati u svoju nastavu. Pogledajte ga na:
Procjena i ocjenjivanje ishoda učenja
Komunikacija s osobama s oštećenjem sluha
Ponekad se u komunikaciji s osobom oštećena sluha možemo pitati hoćemo li ostvariti obostrano uspješnu komunikaciju, odnosno hoćemo li razumjeti što nam osoba želi reći i hoće li naša poruka biti u potpunosti primljena. Da bismo to postigli, korisno se pridržavati nekih praktičnih savjeta koji se odnose na subjektivne i objektivne okolnosti komunikacije s osobama s oštećenjem sluha: